کاشمر خبر : ۲۱ خردادماه، فرماندار کاشمر در جلسه شورای اداری به تمامی مدیران و مسئولان دستگاههای اجرایی شهرستان تذکر و هشدار داد که به منظور تکریم اربابرجوع، هیچ جلسهای در ساعات اداری و بهویژه بین ساعت ۸ تا ۱۲ برگزار نشود تا مردم برای دریافت خدمات با درهای بسته و مدیران غایب مواجه نشوند.
این تصمیم در نگاه نخست اقدامی قابل تقدیر و در راستای احترام به حقوق شهروندان بود؛ تصمیمی که میتوانست بخشی از گلایههای مردم درباره دسترسی دشوار به مدیران را کاهش دهد.
اما تنها سه روز پس از این هشدار، برگزاری جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان با ریاست شخص فرماندار، پرسشهایی را در افکار عمومی ایجاد کرده است. اگر برگزاری جلسات در ساعات یادشده به دلیل تضییع حقوق مردم اقدامی نادرست محسوب میشود، چگونه نخستین استثنا توسط همان مجموعهای رقم میخورد که صادرکننده این دستور بوده است؟
موضوع اصلی برگزاری یک جلسه نیست؛ بلکه مسئله، ضرورت پایبندی مدیران به تصمیمات و دستوراتی است که خود صادر میکنند. مردم زمانی به مصوبات و دستورات اداری اعتماد خواهند کرد که آثار آن را ابتدا در رفتار و عملکرد مسئولان ببینند.
بیتردید ممکن است برای برخی جلسات ضرورت و فوریت وجود داشته باشد، اما انتظار افکار عمومی این است که چنین مواردی به صورت شفاف برای مردم تبیین شود تا شائبه دوگانگی در اجرای قوانین و دستورالعملها به وجود نیاید.
تکریم اربابرجوع تنها در صدور بخشنامه و تذکر محقق نمیشود؛ بلکه زمانی معنا پیدا میکند که مسئولان بیش از همه خود را ملزم به رعایت آن بدانند. مردم حق دارند بپرسند آیا دستورالعملها برای همه یکسان است یا برخی تصمیمها از همان ابتدا با تبصرههای نانوشته همراه هستند؟
اعتماد عمومی سرمایهای است که با سخنرانی به دست نمیآید؛ این سرمایه در میدان عمل و با پایبندی مسئولان به گفتههای خود ساخته و حفظ میشود.
بازدیدها: ۰