کاشمر خبر : محمد قربانی در شورای آموزش و پرورش کاشمر که با حضور امام جمعه و اعضای این شورا در سالن جلسات آموزش و پرورش کاشمر برگزار شد، با اشاره به درخواست مدیر آموزش و پرورش در خصوص ارائه راهکار عملیاتی و اجرایی برای جلوگیری از عرضه دخانیات در مجاورت مدارس اظهار داشت: در بحث عرضه دخانیات، قانون و دستورالعملها مشخص است و در کنار اقدامات فرهنگی که باید در قالب کارگروهها و کمیتههای مختلف دنبال شود، اجرای قوانین و مقررات نیز هیچ منعی ندارد و باید با جدیت انجام شود.
فرماندار کاشمر با تأکید بر اینکه قانون ممنوعیت عرضه دخانیات در فاصله ۱۰۰ متری مدارس باید توسط دستگاههای متولی اجرایی و با متخلفین برخورد شود، افزود: ممنوعیت فروش دخانیات به افراد زیر ۱۸ سال و ممنوعیت نمایش و عرضه محصولات دخانی در ویترین واحدهای صنفی از جمله موارد دیگری است که در قانون آمده و باید بهصورت جدی پیگیری شود.
وی با اشاره به اینکه فروش دخانیات در شعاع ۱۰۰ متری مدارس نباید انجام شود، ابراز داشت: پلیس اماکن و تعزیرات باید بهصورت مستقیم وارد عمل شوند و در محدوده ۱۰۰ متری مدارس نظارت داشته باشند، زیرا هیچ واحد صنفی حق عرضه دخانیات در این محدوده را ندارد و باید با متخلفان بهشدت برخورد شود.
قربانی با بیان اینکه در صورتی که برای واحدهایی در محدوده ۱۰۰ متری مدارس مجوز فروش دخانیات صادر شده، باید مجوز آن باطل شود، بیان داشت: اتاق اصناف و اداره صمت باید مراقبت کنند که هیچ مجوز جدیدی برای عرضه دخانیات در این محدوده صادر نشود.
فرماندار کاشمر بر تسریع در اجرا و تکمیل پروژههای نهضت عدالت آموزشی تأکید کرد و یادآور شد: اگرچه در حال حاضر ۳۶ پروژه در حوزه آموزش و پرورش تعریف شده است، اما معتقدم ظرفیت شهرستان بیش از این است و باید حداقل دو برابر این تعداد پروژه در حوزه آموزش و پرورش تعریف و شناسایی شود.
وی با اذعان به اینکه تعریف پروژه به تنهایی کافی نیست و همه دستگاههای اجرایی باید در کنار آموزش و پرورش برای اجرای آنها پای کار باشند، خاطرنشان کرد: همانگونه که مسئولان آموزش و پرورش و بخش عمرانی برای اجرای پروژهها تلاش میکنند، فرمانداری و سایر دستگاههای اجرایی نیز موظف به حمایت و همکاری هستند.
قربانی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین سیاستهای دولت و شخص رئیسجمهور، توسعه نهضت عدالت آموزشی است و ایجاد فضاهای آموزشی مناسب از محورهای اصلی این سیاست به شمار میرود، تصریح کرد: امیدواریم پروژههای پیشبینیشده برای سال ۱۴۰۵ با سرعت بیشتری پیش برود و بخشی از آنها تا پایان سال به بهرهبرداری برسد.
وی بر لزوم تعیین تکلیف پروژههای قدیمی و نیمهتمام مانند برخی مدارس که سالها معطل ماندهاند، تأکید کرد و گفت: هرجا که بروکراسی اداری یا عدم همکاری دستگاهی مانع پیشرفت پروژهها شود، موضوع باید سریعاً به فرمانداری اعلام شود تا برای رفع مشکل اقدام کنیم و اجازه ندهیم روند اجرای پروژهها متوقف بماند.
فرماندار کاشمر در این جلسه اهمیت تعریف و اجرای پروژههای فرهنگی و اجتماعی را از پروژههای عمرانی مهمتر دانست و اظهار داشت: ضرورت دارد آموزش و پرورش در کنار برنامهها و فعالیتهایی که در حوزه فرهنگی و اجتناعی انجام میدهد، تعدادی برنامه شاخص در این حوزه برای دانشآموزان طراحی و اجرا کند.
وی خطاب به مسئولان آموزش و پرورش متذکر شد: انتظار داریم ظرف ۱۰ روز آینده، ۱۰ پروژه فرهنگی شاخص برای ایام تابستان با مشارکت دانشآموزان، مربیان پرورشی، مدیران مدارس و سایر صاحبنظران تدوین و اجرایی شود.
قربانی با بیان اینکه صرفاً ارائه عنوان یک برنامه کافی نیست و باید هدف و تأثیر ارتقای فرهنگی و اجتماعی دانشآموزان مشخص شود، داشت: برای هر پروژه باید اهداف کمی و کیفی، جامعه هدف، رویکردها و نتایج مورد انتظار بهطور دقیق مشخص شود تا بتوان از ظرفیتهای شهرستان برای اجرای آنها استفاده کرد.
نباید اجازه دهیم شرایط فعلی به رکود فعالیتهای فرهنگی و تربیتی منجر شود
امام جمعه کاشمر نیز در این جلسه با اشاره به آثار و خسارتهای ناشی از جنگ بر نظام آموزشی کشور، گفت: در شرایطی که مدارس غیرحضوری شده و روند آموزش و امتحانات با تغییراتی مواجه است، تجمعهای شبانه مردم نقش مهمی در تقویت روحیه دانشآموزان، آموزش همبستگی اجتماعی و تبیین دشمنشناسی ایفا میکند.
حجتالاسلام طاهری با اشاره به اینکه آموزش و پرورش در این مدت آسیبهای متعددی از شهادت دانشآموزان و معلمان تا غیرحضوری شدن مدارس و تغییر در روند برگزاری امتحانات متحمل شده است، ابراز داشت: در چنین فضایی باید بتوانیم حیات آموزشی و تربیتی جامعه را حفظ کنیم و اجازه ندهیم این شرایط به رکود فعالیتهای فرهنگی و تربیتی منجر شود.
وی با تأکید بر نقش اجتماعات مردمی در تقویت روحیه اجتماعی اذعان کرد: بخشی از این خلأ توسط تجمعهای شبانه مردم جبران میشود، به طوری که حضور دانشآموزان و فرهنگیان در این اجتماعات، روحیهبخش بوده و مفاهیمی همچون همبستگی، وحدت و دشمنشناسی را به نسل جوان منتقل میکند.
امامجمعه کاشمر با اشاره به برنامه تبیینی روحانیت در ایام محرم خاطرنشان کرد: امسال بر اساس ۱۲ آیه قرآن کریم، گفتمان واحدی در سراسر کشور طراحی شده و برای هر آیه نیز محتوای آموزشی و کلیپهای فرهنگی تهیه شده است که معلمان و فعالان فرهنگی میتوانند از آن در جلسات آموزشی و تربیتی استفاده کنند.
وی در ادامه به موضوع مذاکره و تعامل با دشمنان هم اشاره کرد و افزود: ملاک اصلی در این مسائل، تبعیت از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و اعتماد به تصمیمات نظام است، چرا که اعتقاد داریم ملت ایران با برخورداری از رهبری حکیم و آگاه میتواند از سردرگمیها عبور کند و مسیر صحیح را تشخیص دهد.
بهسازی ۷۰ کلاس در طرح شهید عجمیان
مدیر آموزش و پرورش کاشمر نیز در این جلسه با اشاره به اجرای طرح شهید عجمیان برای بهسازی مدارس روستایی و مناطق کمبرخوردار گفت: در قالب این طرح، حدود ۷۰ کلاس درس که عمدتا در مدارس محروم شهرستان هستند برای بهسازی و آمادهسازی در دستور کار قرار گرفته است.
علیرضا رئوفی افزود: بخشی از مصالح و ملزومات مورد نیاز از طریق ادارهکل آموزش و پرورش و خیران تأمین شده، اما برای توسعه این طرح و افزایش تعداد کلاسهای مشمول، نیازمند حمایت و مشارکت بیشتر خیران و همچنین بهرهگیری از ظرفیت گروههای جهادی هستیم.
وی با اشاره به محدودیتهای قانونی در استفاده از برخی اعتبارات عمرانی برای این طرحها ابراز داشت: در شرایط فعلی بهترین ظرفیت برای کمک به بهسازی مدارس، استفاده از مشارکت خیران است تا بتوان نیازهای مدارس کمبرخوردار را برطرف کرد.
مدیر آموزش و پرورش کاشمر با ارائه گزارشی از روند اجرای پروژههای آموزشی در شهرستان یادآور شد: در حال حاضر پروژههای مدرسه ۶ کلاسه رزقآباد، مدرسه ۶ کلاسه عارفآباد، مدرسه ۱۲ کلاسه فروتقه و مدرسه ۶ کلاسه سرحوضک در حال اجراست که امیدواریم با تأمین منابع و همکاری دستگاههای مرتبط، این پروژهها برای آغاز سال تحصیلی جدید به پیشرفت مطلوب برسند.
وی با اشاره به ادامه روند اجرایی عملیات چند پروژه نمازخانه، سالن ورزشی و استخر دانشآموزی، به وضعیت پروژه مدرسه مسکن ملی اشاره کرد و یادآور شد: پس از انجام آزمایشهای فنی و بررسی وضعیت زمین، مقرر شد به جای اجرای سازه فلزی، از پنلهای پیشساخته استفاده شود تا ضمن افزایش سرعت اجرا، پروژه متناسب با شرایط زمین به سرانجام برسد.
رئوفی در ادامه با اشاره به دغدغههای مطرحشده در ستاد هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مبنی بر عرضه مواد دخانی در واحدهای مجاورت مدارس، یادآور شد: عرضه دخانیات در برخی واحدهای صنفی و سوپرمارکتهای مجاور مدارس به یکی از نگرانیهای جدی تبدیل شده است، این در حالی است که برابر آییننامه اجرایی قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات فروش مواد دخانی به افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است و دستگاههای مسئول از جمله نیروی انتظامی، شبکه بهداشت و اداره صمت در این زمینه دارای وظایف قانونی مشخص هستند.
مدیر آموزش و پرورش کاشمر تأکید کرد: انتظار میرود با همکاری دستگاههای اجرایی و نظارتی، از آغاز سال تحصیلی جدید اقدامات مؤثری برای کاهش دسترسی دانشآموزان به مواد دخانی و مقابله با عرضه این محصولات در حریم مدارس انجام شود.
در این جلسه در خصوص تعیین تکلیف پروژه ساخت مدرسه خیرساز روستای رزقآباد با پیشرفت ۴۰درصد، لباس فرم مدارس، سرویس مدارس، کلاسهای اوقات فراغت و ثبتنام دانشآموزان مطرح شد.